meskelparty

   Nu har jag provat på att fira meskel. Den firar de ortodoxa kristna för att de fann jesu sanna kors just den här dagen. Så här gick det till. En kille var ute och letade kors när Gud sa: Gör en eld. Han gjorde en eld. Röken gick upp mot himlen, och sen ner på en annan plats. Där låg korset, därav folkfest i stan.

   100 000 pers ungefär trängdes i området kring meskel square och glodde på den stora elden, vars aska är helande för en ortodox. Det var en intressant experience må jag säga, och efter att vi sett oss mätta på marscherande krigshjältar och körer så åt vi en mycket fin arabisk middag för 20 bir var. Efter middagen var det förstås salsa. Har jag sagt att jag ogillar salsa? Jag ÄLSKAR salsa. ÅH vad jag hade kul.

   Meskelfirandet medförde också kontinentens mest misslyckade komplimang, riktad till undertecknad. En av Sofias etiopiska vänner sa först att jag var söt och det är väl en fin komplimang men sen frågade han om min ålder.

•-          I´m nineteen

•-          Oh! You wouldn´t belive that! You look like fifteen or thirteen!

   Japp. 13 år. Det var ju en smart grej att kläcka ur sig, om man är sugen pa att fa framtänderna utslagna menar jag.


Kommentarer
Postat av: Elin

Åh jag vill också dansa salsa på melskelpartyn. Låter ju inte helt fel.



Hahah, 13 år.. Ingen hyfs på den. Hur gammal skulle han tippa My på då kan man undra..

2008-10-12 @ 12:23:44
URL: http://hejhenning.blogg.se/freakout

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0